Leandro Erlich Amos Rexissä
Jokunen aika sitten käytiin keskustelua nuorten hienoista käytöstavoista, kun tutustumiskäynnillä baletissa koululaiset melusivat ja sabotoivat näytöstä. Tässä Amos Rexin näyttelyssä yläluokkalaisetkin taatusti viihtyvät. Ja näyttelyssä itse asiassa perjantain puoliltapäivin olikin paljon koululaisryhmiä. Ylipäätään väkeä oli paljon ja kaikki mahdolliset museon kohdryhmät lapsista senioreihin ja matkailijoihin ulottuen täyttyvät tämän näyttelyn osalta
Read this article in English here
![]() |
THE CLOUD (2018–2022).Digitaalinen tulostus keraamisella
musteella erittäin kirkkaalle lasille, puiset vitriinit, LED-lamput. Leandro
Erlich Studio, Galleria Continua |
Näyttely onkin päällisin puolin kuin Linnanmäen huvipuiston Vekkula, tila jossa peilit vääristelivät todellisuutta ja portaat liikkuvat jalkojen alta. Näyttelyssä on siis aika paljon pintaa, paikoin kyllä mennään syvemmällekin. Joka tapauksessa näinä sotaisina ja levottomina aikoina oli poikkeuksellista vierailla paikassa, jossa lähes kaikki ihmiset hymyilivät, nauroivat ja toki myös erittäin paljon valokuvasivat.
Näyttelyyn astuessa ensimmäisenä huomaa, miten neliönmuotoisista
puutolpista koostuva lattia lonksuu mukavasti kävellessä. Avausteoksena on yksi
Erlichin tunnetuimmista teoksista, "The Cloud" (Pilvi). Tästä, kuten
näyttelyssä olevista teoksissa monesta muustakin, hän on tehnyt useita
versioita.
Kiinnostava, ja ehkä syvemmälle ulottuva työ oli
Koululuokka. Utuinen, hylätty koululuokka läpinäkyvine ihmishahmoineen on kuin
elokuvamainen, ehkä kauhuun viittaava, muistuma lapsuudesta.
![]() |
LUOKKAHUONE, 2017/2025, puu, lasi, koulutarvikkeet ja
-huonekalut, verhot. Leandro Erlich Studio |
Omaa mukavuusetäisyyttään muihin ihmisiinkin joutuu miettimään. Näyttelyn esittelylehtisessä kirjoitetaan, miten hissit ovat tiloja, joissa syntyy sosiaalisesti hankalia tilanteita. Ollaan lähekkäin ja joudutaan tunnistamaan toisen läsnäolo tai yritetään välttää se. Tämä pitää varmasti paikkansa, ja hissi lienee yksi elokuvien ja mainosten käytetyimpiä maailmoja. Myös Erlichin hississä joutui ainakin suomalaisittain kiusallisen lähelle kanssaihmisiä, vaikka he tällä kertaa olivatkin kovin hymyileviä. Tai ehkä tilanne juuri siksi saattaa olla kiusallinen.
![]() |
Hissilabyrintti (Elevator Maze). 2011. Leandro Erlich Studio |
"Bâtiment" (2004/2025) tehtiin ensimmäisen kerran Pariisiin. Erlich on sen jälkeen kierrättänyt teosta. Lähtökohdaksi on otettu paikallinen rakennus. Tällä kertaa esikuva on Katajanokan Jugend-taloissa. Niin kuin usein taiteilijan teoksissa, teos vaatii toimiakseen katsojan. Samalla se lakkaamatta muuttuu katsojien asettuessa nojautumaan alustalle, josta hahmo heijastuu seinälle.
"Global Express" kuljettaa katsojan läpi New Yorkin, Tokion ja Pariisin. "El Avion" ja "Night Light" -teoksissa kiidetään taivaalla, vaikkakin vain seisten teoksen edessä näyttelysalissa. Jostain syystä erityisesti vanhemmat näyttelykävijät kuvasivat tätä teosta. Jotain niissä selvästikin on kiinnostavaa.
![]() |
EL AVIÓN. 2011. LENTOKONE, metallirakenne,
lasikuituvahvisteinen hartsi, videoanimaatio. Leandro Erlich Studio, Galleria
Continua |
![]() |
| YÖLENTO, 2015, metallirakenne, lasikuituhartsi, videoanimaatio. Leandro Erlich Studio, Galleria Continua |
Näyttelyn lehtisessä on Anastasia Isakovan Erlich-haastattelu. Näyttelyn ovat kuratoneet Anastasia Isakova ja Amos Rexin aiempi johtaja Kai Kartio.
Näyttely on avoinna 6.4.2026 saakka.
Valokuvat näyttelystä kirjoittajan 14.11.2025.
Amos Rex on muihin museohin nähden poikkeuksellisesti avoinna myös maanantaisin. Suljettuna se on tiistaisin. Museon verkkosivun löydät tästä
Leandro Erlichin haastattelu - The Building, 2023 at
Liberty Science Center.
---
Leandro Erlich, taustaa
Amos Rex -taidemuseo avattiin yleisölle 30. elokuuta 2018.
Sitä edelsi pienempi taidemuseo, Amos Andersonin taidemuseo, joka avattiin
Yrjönkadulla vuonna 1965. Se perustettiin Amos Andersonin (1878–1961)testamentin
perusteella., joka oli tunnettu suomenruotsalainen lehdenkustantaja, liikemies
ja taiteen tukija. Mueota ylläpitävä Konstsamfundet
päätti sijoittaa uuden museon Helsingin ehkä keskeisimpään sijaintii,
suojeltuun Lasipalatsi-rakennukseen ja sen aukiolle. Hanke toteutettiin vuosina
2015–2018.
Museon suunnittelusta vastasi arkkitehtitoimisto JKMM
Arkkitehdit (pääsuunnittelijana Asmo Jaaksi). Uudisrakennuksessa museon laajat,
2200 neliömetrin näyttelytilat rakennettiin pääosin maan alle entisen
Lasipalatsin aukion (nykyisen Amos Rexin aukion) alle. Tämä ratkaisu
mahdollisti suojellun Lasipalatsi-rakennuksen säilyttämisen.
Keskeinen arkkitehtoninen elementti ovat suuret,
pyöreämuotoiset kattoikkunat eli valoaukot, jotka nousevat Lasipalatsin aukion
pintaan muodostaen kumpuilevan maiseman. Nämä kummut yhdistävät maanalaista
museota ulkopuoliseen kaupunkitilaan ja tuovat luonnonvaloa aulatiloihin ja
näyttelyihin, silloin kun näyttelyt voivat hyödyntää luonnonvaloa.
Vuonna 1936 valmistunut funktionalimia edustava, ja alun
perin väliaikaiseksi rakennukseksi suunniteltu Lasipalatsi peruskorjattiin. Bio
Rex -elokuvateatteri on osa tätä kokonaisuutta ja toimii myös museon isona
luentosalina.
Amos Andersonin taidemuseo sai alkunsa, kun tunnettu
suomenruotsalainen lehdenkustantaja, liikemies ja taiteen tukija Amos Anderson
(1878–1961) testamenttasi varansa taidemuseon perustamiseen. Museo avattiin
Yrjönkadulla vuonna 1965, ja se toimi Helsingin keskustassa yli viiden
vuosikymmenen ajan tarjoten monipuolisia taide-elämyksiä.
Vuonna 2015 Konstsamfundet, Amos Andersonin perustama
säätiö, teki merkittävän päätöksen rakentaa uusi, suurempi taidemuseo Helsingin
ydinkeskustaan. Uudeksi sijainniksi valittiin suojeltu Lasipalatsi sekä sen
edustalla oleva aukio, jotka tarjoavat ainutlaatuisen, keskeisen ympäristön
museolle.
Rakennushanke käynnistyi vuonna 2015 ja kesti vuoteen 2018
asti. Museon suunnittelusta vastasi JKMM Arkkitehdit, pääsuunnittelijana Asmo
Jaaksi. Rakennusteknisesti museon laajat, noin 2200 neliömetrin näyttelytilat
sijoitettiin pääosin maan alle Lasipalatsin aukion alle. Tämä ratkaisu
mahdollisti suojellun Lasipalatsin rakennuksen säilyttämisen alkuperäisessä
asussaan.
Lasipalatsi, joka edustaa vuonna 1936 valmistunutta
funktionalismia ja oli alun perin tarkoitettu väliaikaiseksi rakennukseksi,
peruskorjattiin museohankkeen yhteydessä. Osana kokonaisuutta toimii myös Bio
Rex -elokuvateatteri, joka on museon suuri luentosali.
Amos Rex avattiin yleisölle 30. elokuuta 2018. Museon
arkkitehtoninen tunnusmerkki ovat Lasipalatsin aukion pinnasta kumpuavat,
suuret pyöreät valoaukot, jotka tuovat luonnonvaloa maanalaiseen museoon ja
yhdistävät sen ulkotilaan. Näiden kumpujen ansiosta museon aulatilat ja osa
näyttelyistä voivat hyödyntää luonnonvaloa, mikä tarjoaa ainutlaatuisen
kävijäkokemuksen.
Amos Rex on vakiinnuttanut asemansa suomalaisen ja
kansainvälisen nykytaiteen kentällä. Museo tunnetaan innovatiivisista
näyttelyistään, jotka yhdistävät perinteistä kuvataidetta ja uusia
taidemuotoja, kuten digitaalisia installaatioita. Kävijöille Amos Rex tarjoaa
elämyksellisen ympäristön.
![]() |
| Museon piha ja pohjakaava. Kattoikkuva näyttelytilasta kuvattuna |










Kommentit
Lähetä kommentti