Tietokonevirukset taiteena, Museum of Malware Art
Länsisataman suuntaan kävellessä, vastapäätä hotelli Clarionia kiinnittyy Wood City -rakennuksessa silmiin kyltti, jossa lukee Museum of Malware Art. Siis haittaohjelmien tai tietokonevirusten museo. Siis sinne
![]() |
Click for Love. Yksityiskohta. Hugo Lankinen, Kasper Hildén/TAIKOA |
Museo on taloon muuttaneen WithSecure - yhtiön aulatiloissa. Näyttelyyn on näköjään vapaa pääsy. Museoalalla joskus tuskaillaan siitä, että museo- sanaa käytetään kohteissa, jotka eivät välttämättä täytä perinteistä museon määritelmää. Malware-museo näyttää joka tapauksessa keräävän, tallentavan ja esittelevän aihepiiriään, ainakin näillä ehdoilla kyseessä on museo. Vaikka ei taida vielä olla museoliiton jäsen. Toki museo myös markkinoi yritystä. Mutta maailmassa on paljon muitakin yrityksen tai brändin ympärille koottua museota.
Näyttely on rakennettu yrityksen katutason aulatiloihin. Aula on kyllä korea kuten kaikki WoodCityn talon tilat, mutta ei varmaankaan näyttelytilaksi kaikkein paras. Ehkä hiukan yllättäen esitys on kiinnostavampi kuin ovesta sisään astuessa odottaa.
Museo esittää digitaalisen historian kiinnostavan elementin eli tietokonevirukset taiteena. En ole aiemmin ajatellut viruksia tai haittaohjelmia taiteen historian osana. Ehkä olen yrittänyt vältellä viruksia mahdollisimman paljon.
Taidetta ne kuitenkin ovat, ilman epäilyksen häivää. Virus Archive -teoksessa hieman Nam
June Paikin videoteosten tapaan rakennettuihin torneihin tai rakennelmiin on
kiinnitetty pieniä näyttöjä ja niitä esittelevät tekstit. Viruksen historia ja
ominaisuudet sekä visuaalinen ilme havainnollistuu.
MsDos- kauden pikselivirukset muistuttavat joitakin videotaiteen teoksia, monista tulee mieleen myös varhaiset videopelit, matopelit. Tuntuu että virusten historia liittyy myös pelien historiaan, olisiko haittaohjelman luominen tekijälleen jollain lailla pelillinen kokemus?
Näyttely vertaa virusten tekijöitä, hakkereita, myös graffitimaalareihin. Yksi näyttelyn teoksista onkin EGSsin tilaan suunnittelema Inter-Continental-virusta kuvaava teos. Näyttelytila on kuitenkin sen verran hälyinen ja ahdas, että teos ei ehkä avaudu ilman taustoitusta.
Näyttely on siis kaksijakoinen. Esillä on alkuperäisiä viruksia esiteltynä näytöillä ja sen lisäksi, kuten EGSsillä, virusten maailmaa väljemmin kommentoivia teoksia. Esillä on kiinnostavia töitä, itselleni ehkä kuitenkin alkuperäisten virusten esittelyt tekivät suurimman vaikutuksen.
![]() |
Greg Linares, Cyberwar. Teos viittaa myös Ukrainan sotaan |
![]() |
Joey Holder. Araneomorph. Teos hätkäyttää kuin Louise Bourgeoisin hämähäkkiteokset |
Mukana on myös musiikkia aihepiiriin liittyen ja vuorovaikutteinen teos, jossa voi itse napata viruksen näytöltä. Vielä löytyy videohaastattelu maailman ensimmäisinä IBM PC virusten tekijöinä pidetyistä pakistanilaisista veljeksistä.
![]() |
Veljeksiä haastattelee WithSecuren tutkimuspäällikkö Mikko Hyppönen-. Hän on myös kuratoinut näyttelyn |
Hyppönen kirjoittaa museon esittelylehtisessä, että vaikka haittaohjelmia ei koskaan ollut tarkoitettu taiteeksi, ne paljastavat tahatonta taiteellisuutta – taitavasta ohjelmoinnista ja disruptiivisesta aikomuksesta syntynyttä luovuutta. Hänen mukaansa yhdistämällä haittaohjelmat ja taiteen Malware Art Museum antaa mahdollisuuden katsoa koodin ulkopuolelle ja nähdä laajemman kuvan, jonka nämä digitaaliset uhat maalaavat.
Museon aihepiiri on ajankohtainen tässä tekoälyn kiihtyvän
kehityksen ajassa. Kun kännykkään putkahtelee lyhyin välein ilmoituksia
AI-ohjelmien päivityksistä, niin helposti alkaa pohtia näyttelyn aihepiiriä. Ja
sitä, mitä varhaiset teoreetikot John von Neumann ja Lionel Penrose kirjoittivat
automaattisesti lisääntyvistä koneista ja rakenteista, jotka voisivat monistua
ja muuntautua
Museo on avoinna vain perjantaina iltapäivisin (kevät 2025)
Museon tekstit ovat englanniksi, käyntini aikana
näyttelyssä oli kuitenkin useampi suomena puhuva opas
Vapaa pääsy
museumofmalware.art
Kommentit
Lähetä kommentti