Näkymätön rotu Valokuvataiteen museossa

Näyttelytilan ovessa varoitetaan, että sisältö saattaa järkyttää tai loukata kävijöitä


 Rotysyrjintää käsittelevän Valokuvataiteen museon näyttelyn teksteissä kirjoitetaan "Valkoisuus" ja "Valkoiset ihmiset" isolla alkukirjaimella, ja samoin "Mustat ihmiset". Teostekstit ovat  pitkiä, mutta ehkä tässä näyttelyssä pituus on tarpeen.

Esitys alkaa Zanele Muholin valokuvalla, jossa musta nainen katsoo näyttelyyn tulijaa. Teostekstin mukaan katse kiinnittyy suoraan katsojan silmiin – ja siten määrittelee, miten häntä katsotaan ja miten hän tulee nähdyksi.

Mielellään ajattelee, että kyseessä on myös erityisesti vanhemmassa maalaustaiteessa käytetty esittämistapa, jossa joku henkilö tai toimija maalauksessa katsoo kohti katsojaa, ja ikään kuin osallistaa katsojan osaksi kuvan tarinaa. Tässä tapauksessa kävijä aika oivallisesti siirtyy mukaan näyttelyn tariaan. Hyvää kuratointia.

Näyttelyyn oli poimittu kiinnostavia teoksia, joista erityisesti Arthur Jafan 29 minuutin videokollaasi oli erinomaisen vaikuttava. Teoksen nimi oli "Valkoinen albumi", mutta kyseessä ei todellakaan ollut Beatlesin tunnettu teos. Video oli todella tehokas. Ahdistava leikkaus, rytmi ja sisältö – analyysi valkoisuudesta ja taustalla tietysti mustan väestön syrjintä Yhdysvalloissa – sai näyttelyn ulko-oven varoituskyltin varoitukset tuntumaan todelta. Jo tämän videoteoksen vuoksi kannattaa käydä näyttelyssä.

ANA ZIBELNIK & JAKOB GANSLMEIER. BEREITSCHAFT (2024). Videoveistos

Kun kyseessä on Valokuvataiteen museo, niin näyttelyssä oli videoiden ja videoveistosten ohella myös perinteisempiä valokuvia. Kiinnostava kattaus niitäkin. Näissä tultiin aiheiden osalta jo kotimaan kamaralle.

KARL OHIRI. Artist as Santa (2015). Fine Art Giclée-vedos ja joulukortti

ERKKI RASKINEN. Lola Odusoga kruunataan Miss Skandinaviaksi – sarjasta "Kaunis Onni". Kopio alkuperäisestä kromogeenisestä värivedoksesta. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma. Video: Ajankohtainen kakkonen, Ensilähetyspvm. 21.5.1996, Toimittaja Salla Paajanen, Yle Arkisto

LEENA LINDELL. Suomalainen kolonialismi valokuvissa. Ohcejohka ja Beahcán (Utsjoki ja Petsamo) Matkailijayhdistyksen valokuvissa. Valokuvavedokset ja mustesuihkutulosteet lasivitriinissä. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Museo harrastaa näyttelyssä museoille harvinaista itsekritiikkiäkin. Yujie Zhoun teoksessa havainnollistetaan, millainen väestöryhmiä koskeva aukko museon kokoelmissa on. Aasialainen diaspora puuttuu kokoelmista. Ulkopuolelta katsoen tässä ei välttämättä ole kovinkaan yllättävää. Museo on pienen maan kohtalaisen pieni ja nuori, eikä välttämättä pysty ulottamaan kokelmien keruuta kovin laajalle. Aasialaista kokoelmaineistoa kai olisi kiinnostavaa tutkia Museoviraston kokoelmista, ainakin 1800-luvun kolonialismin kaudelta. Hyvä kuitenkin että museot tarkastelevat kokoelmiaan ja niiden puutteita kriittisesti.  

Minna L. Henrikssonin Ruotsin historian rodullistamiseen liittyvässä seinäpiirroksessa, verkostokartassa, myös havainnollistuu, että itse asiassa museot, Nordiska museet, Etnografinen museo ja Ruotsin historian museo olivat olennainen osa rodullistamista.

MINNA L. HENRIKSSON. Nordic Race Science (2016–). Seinäpiirros. Yksityiskohta


Kuvat näyttelystä, kuvattu 30.9.2025 (OI)

NÄKYMÄTÖN ROTU

Avoinna 1.3.2026 saakka

Näyttelyn kuratointi 

PÄIVIÖ MAURICE OMWANE, ORLAN OHTONEN

Näyttelyn taiteilijat

TAYO ADEKUNLE, SIM CHI YIN, MINNA HENRIKSSON, IMA IDUOZEE, UWA IDUOZEE, NAYAB IKRAM, ARTHUR JAFA, KAHLIL JOSEPH, RAAKEL KUUKKA, RENE MATIĆ, ZANELE MUHOLI, KARL OHIRI, ELHAM RAHMATI, LADA SUOMENRINNE, YUJIE ZHOU, ANA ZIBELNIK & JAKOB GANSLMEIER

Hesarin juttu näyttelystä 3.10.2025


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tietokonevirukset taiteena, Museum of Malware Art

Ateneumin taidemuseo ja sen pysyvä näyttely

Kauan sitten, kaukaisessa galaksissa...