Hotelli- ja ravintolamuseo, makumuistoja
Moni museo toimii vain näkö- ja kuuloaistin varassa. Näyttelyssä kulkiessamme siis katsomme objektia, joka usein on lasisen vitriinin sisällä. Kuuloaistimus saadaan yleensä digitaalisen ääniopasteen tai opastuksen muodossa. Kaapelitehtaalla sijaitseva Hotelli- ja ravintolamuseo on museona siinä hyvässä asemassa, että aisteja on käytössä enemmän. Maku, tuoksu ja museon pysyvän näyttelyn nimenäkin toimiva makumuisti, joka voi tulla esiin esimerkiksi muistellessa lapsuuden jouluruokia tai mummolan leipomuksia. Mahdollisuudet vaikuttavaan kokemukseen ovat suotuisat, meillä kaikilla on jonkinasteinen liittymä ja suhde ruokaan ja juomaan, niihin liittyviin muistoihin ja elämyksiin.
![]() |
Ruokalista, Pohjanhovi, Rovaniemi, 1947. Hotelli- ja ravintolamuseo |
Kansallismuseo on vielä useamman vuoden (suunnitelman mukaan vuoteen 2027) suljettuna peruskorjauksen ja laajennuksen vuoksi. Hotelli- ja ravintolamuseota ei ehkä ensimmäiseksi ajattele Kansallismuseon korvaajaksi, mutta näyttelyillään se itse asiassa luo ruokakulttuurin historiallisella esittelyllä kiinnostavan yleisesityksen Suomen historiasta ja suomalaisen kulttuurin omaleimaisuudesta (tai yhteydestä muualle). Jos siis yleisesitys Suomen historiasta kiinnostaa, niin juuri nyt Helsingissä ei taida olla muuta museota, jossa suomalaisuuden kulttuurihistoriaa kivikaudelta nykypäiviin voisi paremmin tarkastella.
![]() |
Syyllisen näköinen suomalainen mies, pyöreä leima. Tärkeä todistus alkoholin hankintaan. Myymälätodistus eli viinakortti, Pori, 1960-luku. Hotelli- ja ravintolamuseo, Alkon kokoelma |
![]() |
Kuva näyttelystä |
Makumuistot –näyttely kertoo paikoista, joissa ruoka- ja
juomakulttuuri muotoutuu, ravintoloista, kouluruokaloista ja kahviloista.
Lopputuleman on, että ruoka- ja juomakulttuuri ei pysy paikallaan, se muuttuu
koko ajan.
Perinneruokia käsittelevässä vaihtuvassa näyttelyssä
(Nam-Yök-Häh) esitellään miten ruokalajit ja maut ovat muokanneet suomalaista
identiteettiä. Pelkästään tähän ei tyydytä, vaan muualtakin lähtöisin olevien
suomalaisten ruokakulttuureita sivutaan.
![]() |
Mitä ruokia kävijät yhdistävät perinneruokiin? Lappeenrantalaiset toriherkut, Vedyksi ja Atomiksi nimetyt täytetyt lihapiirakkaherkut ovat taululla päässeet keskeiselle paikalle. Kuvattu näyttelystä |
Moni osio näyttelyissä perustuu vuorovaikutukseen yleisön
kanssa, ruokaperinteisiin liittyvää kyselyä
hyödynnetään monessa kohtaa. Näyttely kertoo, että opimme ruokaperinteitä, kun
seuraamme ruoanlaittoa ja osallistumme siihen. Aiemmin ohjeet siirtyivät
eteenpäin suullisesti kerrottuna. Ruokaperinteitä ovat opettaneet erityisesti
naiset. Heillä oli aikaisemmin yleensä päävastuu kotien ruoanvalmistuksesta.
Miehiltä taas on opittu esimerkiksi
kalastuksesta, metsästyksestä ja niihin liittyvistä ruoista.
Monelle perheen tai ystävien kanssa syöminen on tärkeä
perinne. Ruoan äärellä vietetään yhteistä aikaa, keskustellaan ja vaihdetaan
kuulumisia
"Paahdetun lihan tuoksu tekee minut aina iloiseksi, se
muistuttaa minua juhlista, perheestä, hauskanpidosta. Koko elämäni se on ollut
syntymäpäiväjuhlien, perheen ja läheisten ystävien kanssa vietettyjen juhlien
ruokaa. Vaikka se on herkullista ja meillä on mukavaa, kun valmistan sitä
kotonani täällä Suomessa, se ei tietenkään ole sama. Se saa minut kaipaamaan
kotiani ja perhettäni."-vastaus Hotel ja ravintolamuseon
ruokaperinnekyselyyn (2023)
"Lapsena vihasin joka jouluisia kinkun valvojaisia ja
sen myötä talon vallannutta voimakasta joulukinkun tuoksua, joka sekoittui
kynttilöiden tuoksuun ja omaan huonovointisuuteen liiasta suklaasta johtuen.
Aamulla tilanteen pelasti riisipuuro ja onnen manteli. Molempia perinteitä olen
jatkanut omassa kodissani, vaikka en syö kinkkua ja vihaan sen hajua
edelleen."-vastaus Hotelli ja ravintolamuseon Ruokaperinnekyselyyn (2023)
"Juhlapäiviin liittyvät ruokaperinteet ovat tulleet
mummolta, jonka luona asuin lapsena. Muutoin olen seurannut lähinnä television
ruokaohjelmia ja aikakausilehtien reseptejä. Myös jos juhlissa tai kylässä on
ollut jotain itselle mieleistä ruokaa tarjolla, kysyn herkästi reseptiä. Opetan
perinteitä 12-vuotiaalle pojalleni, joka on kiinnostunut hiljalleen
kokkailusta." - vastaus Hotelli- ja ravintolamuseon
Ruokaperinteet-kyselyyn (2024)
"I find Syrian food to be varied and delicious. In Finland I try to preserve our own food traditions and pass them on to my children. It is good for children to know the flavours of the year and get used to them. It's a kind of preservation of the Arab identity." - vastaus Hotelli- ja ravintolamuseon Ruokaperinteet-kyselyyn (2024)
![]() |
Paaston päättyessä auringon laskiessa tarjottava Iftar-ateria. Kuva Yasmin Ibrahim. Hotelli- ja ravintolamuseo |
Ruokaperinteet ovat osa kansallista identiteettiä. Näyttely kertoo, että ei ole olemassa yhtä ruokaperinnettä, joka olisi ollut olemassa koko nykyisen Suomen alueella samanlaisena. Ruokaperinteet muuttuvat, kun ihmiset ja kulttuuri muuttuvat. Jotkut ruokaperinteet kuitenkin sinnittelevät pitkään. Miksi torstaisin syödään hernekeittoa? Tähänkin saa vastauksen museossa. Suomessa hernekeittoa syötiin torstaisin sekä laskiaisena jo keskiajalla. 1200–1500-luvuilla. Silloin osana katolista kristinuskoa kuului paastota perjantaisin ja lauantaisin sekä ennen pääsiäistä. Ennen paastoa piti syödä täyttävää ruokaa, kuten hernekeittoa. Museon mukaan hernekeittotorstain perinne on pysynyt elossa muun muassa ravintoloiden lounastarjonnan ansiosta. Ja taitaa sotaväessäkin olla vielä jäljellä torstain hernekeittopäiväperinne.
Kun Ateneumin pysyvä näyttely nostaa esille taiteen
kansallisen identiteetin rakentajana, niin Hotelli- ja ravintolamuseossa
viitataan ruokakulttuuriin kansallisuuden rakentajana. Tällaisiksi ruoiksi on
löydetty esimerkiksi talkkuna ja mämmi. Museon mukaan talkkunaa syötiin alun
perin Itä-Suomessa ja Hämeessä, mämmiä taas Länsi-Suomessa. Kansallismielinen
yläluokka nosti nämä ruoat koko Suomen kansallisruoiksi 1800-luvun lopulla.
![]() |
Mämmituokkosia, 1930-luku. Aarne Pietinen, Historian kuva-arkisto Museovirasto |
Kumpikaan ei ole omia mieliruokiani, mutta voin hyvin kuvitella vaikkapa Akseli Gallen-Kallelaa mämmituokkosen parissa kultakauden maalauksia työstäessään. Mutta, joka tapauksessa siis myös ruoan avulla rakennettiin tietoisestikin käsitystä suomalaisuudesta.
Museon mukaan myös esimerkiksi kahvi tai emmentaljuusto koettiin suomalaisiksi ruoiksi, vaikka niiden raaka-aineet tai valmistusmenetelmät olivat alun perin muualta. Ja kyllähän nykyäänkin joitakin tuotteita mielletään erityisen suomalaisiksi, esimerkiksi Koskenlaskija tai Elovena.
![]() |
Kuva näyttelystä |
![]() |
Kuva näyttelystä |
Mitkä suomalaisten mielestä sitten ovat kansallisruokia? Itsenäisyyden juhlavuoden 2017 äänestyksessä ehdokkaita olivat muun muassa graavatut kalat, hernekeitto, kalakeitto, karjalanpaisti, karjalanpiirakka, maksalaatikko, muikut, mustikkapiirakka, mämmi, pizza, ruisleipä ja viili. Äänestyksen voitti ruisleipä.
![]() |
Kuva näyttelystä |
Entä muita kansallisruokien kirjauksia? EU voi myöntää elintarvikkeelle luvan käyttää aito perinteinen tuote -merkintää. Sen edellytyksenä on, että elintarviketta on valmistettu vähintään 30 vuotta. Merkintä myönnettiin sahdille ja kalakukolle vuonna 2002 ja karjalanpiirakalle vuonna 2003
Usein ajatellaan, että perinteisten ruokien pitäisi olla
alusta asti itse tehtyjä. Museo tuo kuitenkin esiin, että itse asiassa monet
työläästi valmistettavat perinneruoat
ovat säilyneet elintarviketeollisuuden ja valmisruokien ansiosta.
Elintarviketeollisuuden tuotteita voidaan myös myydä aikaisempaa palkallista
perinnettä laajemmalla alueella.
![]() |
Kuva näyttelystä |
Tämäntyyppisessä näyttelyssä tekee mieli kokeilla esillä olleita ruokia. Ainakaan vielä museossa ei ole kahvilaa tai ravintolaa, mutta reseptejä voi tietysti testata kotonakin. Tässä näyttelystä poimittu karjalanpiirakoiden ohje.
Huuhtele riisit ja lisää ne kiehuvaan veteen. Kun vesi on Imeytynyt, lisää malto. Keitä miedolla lämmöllä puuroksi välillä sekoittaen. Lisää lopuksi suola ja voi, jäähdytä
Pyörittele taikina tangoksi ja leikkaa veitsellä 20 palaan.
Pyörittele palat palloiksi ja painele ne litteiksi. "Ajele" palat
mahdollisimman ohuiksi taikinankuoriksi piirakkapulikalla. Pulikkaa pyöritetään
niin, että kuori pyörii pulikan alla. Käytä pöydällä runsaasti (karkeita)
ruisjauhoja, jotta taikina ei tartu siihen. Pinoa valmiit kuoret päällekkäin ja
ripottele väliin jauhoja Peitä pinot liinalla tai muovilla kuivumisen
estämiseksi, Levitä kullekin kuorelle ruokalusikallinen täytettä ja levitä
täyte lähes reunoille saakka, Rypytä reunat etusormilla vetäen. Paista 275–300
asteessa 15–20 minuuttia. Voitele valmiit piirakan veden ja voin sekoituksella.
Peitä leivinpaperilla tai liinalla.
Karjalanpiirakan rypytys
1. Aloita rypyttäminen piirakan päädystä.
2. Paina kärki litteäksi, jotta se ei pala uunissa.
3. Ummista reunat etusormilla rypyttäen. Pyyhi tarvittaessa
liika täyte pois.
KUORI
annos ruistaikinaa
TÄYTE
annos riisipuuroa
VOITELUUN
1 dl vettä
50 g voita
Ripottele pellille hieman ruisjauhoja ja laita piirokat pellille vieri viereen. Älä köytä paistamisessa leivinpaperia, koska se voi syttyä yli 250-asteisessa uunissa palamaan.
Kuvat näyttelystä kirjoittajan, jos ei toisin mainita
Näyttelyjen tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi
Pääsyliput
Aikuiset 16 €
Eläkeläiset, opiskelijat, työttömät 6 €
Kaapelimuseot-yhteislippu 18 €
Museokortti
Avoinna
ti–pe klo 11–19
la–su klo 11–18
Makuasioita. Näyttely on avoinna toistaiseksi
NAM YÖK HÄH – Mistä on ruokaperinteet tehty? Näyttely on
esillä 24. elokuuta 2025 saakka
Kommentit
Lähetä kommentti