Amos Rex. Anna Estarriola 2025
En ole jostain syystä tutustunut tarkemmin Anna Estarriolan taiteeseen. Jotkut muut ovat selvästi olleet paremmin kartalla, koska tämän katalonialaislähtöisen ja Helsingissä asuvan taiteilijan teoksia on hankittu useamman arvostetun taidemuseon kokoelmiin. Nyt hänen taiteeseensa on erinomainen tilaisuus tutustua, sillä Amos Rexissä on esillä Estarriolan tähän asti laajin yksityisnäyttely. Kyseessä on epäilemättä, tähän asti, Helsingin tämän vuoden kiinnostavin näyttely
Näyttelyn esillepano on harvinaisen hallittua ja visuaalisesti viimeistelty. Voi myös kuvitella, että aika komplisoidut tekniset ratkaisut taideteoksissa ovat vaatineet työryhmältä paljon työtä ja säätämistä. Kovin pieni museo ei tällaista näyttelyä pystyisi tekemään. Siihen nähden, että Amoskaan ei ole mikään jättimuseo, on näyttelytekniikassa onnistuttu hyvin.
Näyttelyn esittelyssä kuraattorit kirjoittavat, että ”teokset muodostavat tilaan aaltoilevan rytmin, joka kannattelee läpi näyttelyn --. Installaatioista pikkuhiljaa paljastuvat kerrokset ja sisäkkäiset näkymät ovat kuin päättymättömän näytelmän kohtauksia.” Näin varmaankin onkin. Itselleni tuli mieleen myös kerran Valencian alueella näkemäni karnevaalikulkueen rytmi. Siinä katsoja pysyy paikallaan, mutta kulkueessa teokset: jättimäiset ja groteskit nuket, koristeelliset tai pyhät hahmot ja musiikkiesitykset liikkuvat ohi katsojan.
Vaikka taiteilija asuu ja työskentelee Helsingissä, niin
näyttely on mielestäni välimerellinen. Ihmiset videoissa eivät selvästikään ole
kaamosalueella varjossa kasvaneita ja joissakin teoksissa voi halutessaan nähdä
liittymiä katolisen kirkon kulttuuriperintöön kuten reliikkeihin, jotka voivat
koostua esimerkiksi luista tai muista ruumiinosista.
Teosteksti kuvaa tilannetta seuraavasti ”Kasvihuoneen
kaltaisessa tilassa, kirkkaan kasvatuslampun alla tasapainoilee violettiin
asuun puettu akrobaatti, jota vaimeasti muristen odottavat toukkamaiset olennot
ympäröivät. Olentojen suhde yliluonnollisella tavalla hiuksillaan seisovaan
hahmoon on epäselvä: lähestyvätkö toukat sitä uhkaavasti vai palvoen? Teoksessa
pohditaan, mitä ja mihin pisteeseen asti asioita voi koettaa hallita; missä
kontrollin rajat kulkevat? Installaatiossa nähtävä, mahdottomaan hetkeen
pysäytetty kohtaus vertautuu ihmisten pyrkimyksiin kohti jotakin ääretöntä,
ikuista ja vielä tavoittamatonta.” Ehkä teosta voi tarkastella siitäkin
näkökulmasta, että taiteilija on näyttelytietojen mukaan opiskellut myös
nykytanssia.
Matka-alttari jumaluudella -teoksen kuvataan saaneen vaikutteita Välimeren katolilaisesta kotialttariperinteestä, jossa pienikokoisia liikuteltavia alttareita kierrätettiin naapurilta naapurille. Jokainen piti alttaria kotonaan hetken, jonka jälkeen se luovutettiin eteenpäin. Alttarin sisään oli asetettu pyhimyksen, kuten Neitsyt Marian, kuva. Teoksessa näemme alttarin sisällä varttuneemman naishenkilön arkiaskareissaan.
Instrumentti, jolla voi nähdä asioita, jotka ovat liian pieniä paljain silmin nähtäviksi on teos, joka muistuttaa hiukan Galileo Galilein ajan kaukoputkea, mutta suuntautuukin vihreälle näyttämölle. Näyttämöllä käyskentelee ihmisiä, joita voi tähystää instrumentilla.
Mainio villapipoteos on nimeltään Orastavat ajatukset. Valtavassa pipossa on aukko, joka houkuttelee kurkistamaan sisään. Pipon sisältä löytyy joukko hiusten peittämiä ja kuiskuttelevia päitä,
ANNA ESTARRIOLA
LAVASTETTUJA OLOSUHTEITA JA KASOITTAIN ASIOITA
2.4.-31.8.2025
![]() |
Etualalla Anna Estarriola. Takana teos Piles of Things, 2025. Kuva Stella Ojala / Amos Rex |
Taiteilijatapaamiset 8.5. ja 28.8.Toukokuussa keskustelevat taiteilija Anna Estarriola ja Amos Rexin kuraattori Katariina Timonen, elokuussa Anna Estarriola ja kriitikko Hanna Helavuori.
Museon toinen näyttely on Enni-Kukka Tuomalan Expanding Empathies (Studio Rex), 2.4.-31.8.2025
Kommentit
Lähetä kommentti