Marguerite Humeau Helsingin taidemuseossa HAMissa

Lontoossa asuvan ranskalaisen taiteilijan Marguerite Humeaun näyttely sijaitsee HAMin yläkerrassa, Ars Fennica -näyttelyn vieressä. Tilaa rajaa neliönmuotoinen valkoinen kangas. Mielestäni Humeaun teokset vaativat melko intiimin ja suljetun ympäristön tullakseen esitellyksi parhaalla mahdollisella tavalla. Kangas ympäröi osan teoksista ja ehkä muuttaa karun, korkean näyttelytilan ihmisläheisempään mittakaavaan. Samanlaisessa tarkoituksessa toimivat katonrajassa olevat valopallot, jotka tuovat etäisesti mieleen riisipaperivalaisimet. Tilan äänimaisema on miellyttävä

Voit lukea tekstin englanniksi tästä


Lattialla seisovia teoksia ei ole eristetty köysillä tai merkitty millään tavalla. Tämä on epäilemättä paras ratkaisu teosten kokemisen kannalta. Ymmärrän toki myös sen, miksi museovahtimestarit kiertelivät tilassa valppaina. Taideteosten materiaalit, usein vaha ja lasi, eivät ole erityisen iskunkestäviä.


Humeaun taide vaatii tietynlaista mietiskelyä. Kerrokselliset vahapinnat ja orgaaniset muodot, kupliva itiöaines – kyse tuntuu olevan luonnosta ja sen sykleistä. Mieleen nousee syksyinen sienimetsä: sammaleen päällä kantarellit ja tatit, ja alla laajat maanalaiset rihmasto-verkostot.

Sienipuutarhan suojelija 2023. Terrakotta, pigmenttejä, 150 vuotta vanha jalopähkinä (kuolinsyy: tuntematon), suupuhallettu lasi, Termitomyces-sienet ja pronssi. Alkuperäinen ääni: Bendik Giske

Ja miksi näyttelyn nimi on Torches (Soihdut)? Museon selitys on, että nimi Soihdut viittaa taideteoksiin oppaina eri aikakausien välillä. Soihtujen lailla teokset luovat valoa menneisyyden kerrostumiin ja jo menetettyyn maailmaan, sekä näyttävät tietä tulevaisuuteen.

Echo, kuolevaiseksi suunniteltu matriarkka. 2016. Polyuretaanivaahtomuovi, valkoinen maali, akryyliosat, lateksi, silikoni, nailon, lasinen keinosydän, vesipumput, vesi, kaliumkloridi, jauhemaalattu metallijalusta, ääni. Äänisuunnittelu, orkestrointi: MARUSKES (Lida Brouskari & Tania Zountsa). Dramaturgia: John O'Rourke. Private collection, loan of Nixon Chustz Houston, TX USA, on deposit at les Abattoirs, Musée Frac Occitanie Toulouse






*stirs. 2024. Installaatio: Valettu kumi, sedimenttejä, pigmenttejä, akryyliastia (sisältää syanobakteereista ja muista foto-synteettisistä mikro-organismeista koostuvan mikrobiologisen eko-systeemin, suodatus- ja lämmitys-järjestelmän, sameus- ja pH-anturit, auringon päivittäisen kulun mukaan synkronoidut LED-valot), biologisia rihmoja ja synteettisiä kuituja sisältävät suupuhalletut lasikuplat, tuhka, ruostumaton teräs, alumiini, kupari, liiketunnistimella varustetut kaiuttimet. Äänisuunnittelu, orkestrointi: MARUSKES (Lida Brouskari & Tania Zountsa) Dramaturgia: John O'Rourke



"Olen kiinnostunut olemassaolosta - maailmat, jotka (uudelleen) luon, ovat lakanneet olemasta, eivät ole vielä olemassa tai elävät rinnakkaisissa nykyhetkissä. En näe teoksiani taideteoksina, vaan todellisina elämänmuotoina. Niillä on ääni. Niillä on syke. Niillä on sydämenlyönti. Niillä on rytmi. Ne ovat elossa."

 Marguerite Humeau, 2022

 

Soihdut 21.11.2025–15.3.2026

Näyttelyn pohjakaava













Kuvat kirjoittajan ottamia, 14.12.2025

Ars Fennica 2025 HAMissa, blogiteksti

Helsingin taidemuseo HAMin verkkosivut


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tietokonevirukset taiteena, Museum of Malware Art

Ateneumin taidemuseo ja sen pysyvä näyttely

Galleria Forum Box. Mervi Kytösalmi-Buhl